عرفه، روز معرفت و عرفان و آزادی از بند شیطان
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود | زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است |
روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و باعظمت اسلامی است. این روز گرچه رسما به عنوان یکی از اعیاد اسلامی اعلام نشده، امّا از روایات و احادیث اهل بیت علیهمالسلام و دعاهای این روز برمیآید که خداوند متعال در روز عرفه برای بندگان خود عنایات ویژهای منظور کرده است. عرفه، همچنانکه از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان و روز نیایش و آرامشِ عارفان حقیقتجو و سالکان عاشق میباشد. در این روز دلهای ناآشنا، با آفریدگار هستی آشنا میشوند و از بند نفس اماره و وسوسههای شیاطین رهایی مییابند. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد، به هدف آفرینش خویش معرفت پیدا کند، به زندگی گذشته و آینده خود شناخت داشته باشد و در شناسایی دشمن حقیقی انسان یعنی شیطان و وسوسههای شیطانی غفلت نکند و بالاخره شناخت انسانهای والا و اسوههای حقیقی که همان پیشوایان معصوم، پیامبر و اهل بیت او هستند، در برنامههای این روز قرصار دهد و همین معرفت میانبُرترین راه ایجاد
عشق و محبت آن گرامیان در دلهای آماده و مشتاق میباشد. با مروری کوتاه به متون دینی و دعاهای فراوان که برای روز عرفه وارد شده و احادیث اهل بیت علیهمالسلام ، میتوان به این حقیقت پی برد.
امام شناسی در روز عرفه
امام صادق علیهالسلام با اینکه در محدودیت شدیدی از سوی حاکمان جور زمان به سر میبرد، در روز عرفه در میان جمعیت فراوانی که در سرزمین عرفات گردآمده بودند بلند شد و با صدای رسای خویش مسأله امامت را مطرح کرد و امامان بعد از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را یک به یک به مردم شناساند. عمرو بن ابی المقدام میگوید: امام صادق صلیاللهعلیهوآله را در روز عرفه و در موقف عرفات دیدم که با بلندترین صدای خویش خطاب به جمعیت حاضر ندا میداد: «یا اَیُّها النّاسُ اِنَّ رَسُولَ اللّهِ کانَ الاِْمامُ، ثُمَّ کانَ عَلِیُّ بْنُ اَبی طالِبٍ، ثُمَّ الْحَسَنُ، ثُمَّ الْحُسَیْنُ، ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ…؛(1) ای مردم! رسول خدا امام بود. سپس علی بن ابی طالب، سپس حسن، سپس حسین، آنگاه علی بن الحسین و سپس محمد بن علی امام بودند… .»
رضی الدین سیّد بن طاووس بعد از نقل این روایت میفرماید: ما هم باید با پیروی از آن حضرت در روز عرفه برای شناخت و شناساندن حضرت امام زمان علیهالسلام تلاش نماییم و یکی از مهمترین وظایف اهل ایمان در روز عرفه همین میباشد.(2)
روز رهایی از بند گناهان
خداوند متعال به حضرت موسی علیهالسلام فرمود: «وَذَکِّرْهُمْ بِاَیّامِ اللّهِ؛(3) ایّام اللّه را به آنان یادآوری کن.» روز عرفه یکی از همین روزهاست. خداوند متعال امتیازهای ویژهای در این روز برای بندگان خود در نظر گرفته است و نعمتهای خود را در روز عرفه به آنان ارزانی داشته و برای مناجات کنندگان در این روز عطایای بیشماری معین کرده است.
امام صادق علیهالسلام فرمود: هر کس در این روز قبل از رفتن به مراسم دعای
______________________________
1 ـ اقبال الاعمال، ج2، ص57.
2 ـ همان.
3 ـ ابراهیم/5.
عرفه در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و در پیشگاه خداوند متعال به تمام گناهان و خطاهای خود اعتراف نموده و حقیقتا از درگاه پروردگار پوزش طلبد، خداوند متعال آنچه که به اهل عرفات مقدر نموده، او را نیز عطا میکند و تمام گناهان وی را میآمرزد.(1)
پیام جهانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در روز عرفه
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله در آخرین حج خویش در روز عرفه و در سرزمین عرفات، نماز ظهر و عصر را با حضور صدهزار تن از مسلمانان بجای آورد. سپس در این روز تاریخی پیام جهانی خود را که دارای نکات بسیار مهم و حیاتی در زندگی اجتماعی، سیاسی و فردی مسلمانان بود به جهان اسلام ابلاغ نموده و آنان را با قوانین و ارزشهای دین مبین اسلام آشنا کرد. آن حضرت روی شتر خود قرار داشت و یکی از یارانش سخنان او را با صدای رسا تکرار کرده و به افراد دور دست میرسانید. برخی از فرازهای این سخنان تاریخی را در ذیل میآوریم.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «اَیُّها النّاسُ اِنَّ دِماءَکُمْ وَاَمْوالَکُمْ عَلَیْکُمْ حَرامٌ اِلی اَنْ تَلْقُوا رَبَّکُمْ، کَحُرْمَةِ یَوْمِکُمْ هذا وَکَحُرْمَةِ شَهْرِکُمْ هذا وَاِنَّکُمْ سَتَلْقُونَ رَبَّکُمْ فَیَسْئَلُکُمْ عَنْ اَعْمالِکُمْ؛ ای مردم! جان و مال شما [محترم است و هرگونه تجاوز به آنها] حرام است و این احترام همانند امروز و این ماه تا روزی که خداوند را ملاقات کنید باید مراعات شود. و شما به زودی با خدای خویش ملاقات میکنید و او از اعمالتان خواهد پرسید.»
همچنین فرمودند: «فَمَنْ کانَتْ عِنْدَهُ اَمانَةٌ فَلْیُؤَدِّها اِلی مَنِ ائْتَمَنَهُ عَلَیْها؛ هر کس امانتی نزد او باشد باید آن را به صاحبش برگرداند.»
و نیز فرمودند: «وَاِنَّ کُلَّ رِبا مَوْضُوعٌ وَلکِنَّ لَکُمْ رُؤُوسُ اَمْوالِکُمْ لا تَظْلِمُونَ وَلا تُظْلَمُونَ وَاِنَّ رِبا عَبّاسُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ مَوْضوعٌ کُلُّهُ؛ [ای مسلمانان!] هر ربایی ممنوع است و فقط اصل سرمایههای شما مال شما است. نه ظلم کنید و نه مظلوم واقع شوید و سودی که عباس [قبل از اسلام] از طلبکاران خود
______________________________
1 ـ اقبال الاعمال، ج2، ص67.
میگرفت دیگر حق مطالبه ندارد.»
آن حضرت در ادامه فرمودند: «وَاِنَّ کُلَّ دَمٍ کانَ فِی الْجاهِلِیَّةِ مَوْضُوعٌ وَ اِنَّ اَوَّلَ دِمائِکُمْ اَضَعُ دَمُ اِبْنِ رَبیعَةِ بْنِ الْحارِثِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ؛ [ای مردم!] تمام خونهایی که در دوران جاهلیت ریخته شده همگی باید فراموش شود [و هیچکس حق ندارد به کینه آن زمان کسی را مورد تعقیب قرار دهد] و من به عنوان اولین قدم خون «ابن ربیعه»(1) را [از خاندان خودم] بخشیده و فراموش میکنم.»
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله ادامه دادند: «اَیُّها النّاسُ! اِنَّ الشَّیْطانَ قَدْ یَئِسَ مِنْ اَنْ یُعْبَدَ بِاَرْضِکُمْ هذِهِ اَبَدا وَلکِنَّهُ اِنْ یُطَعْ فیما سِوی ذلِکَ فَقَدْ رَضِیَ بِهِ مِمّا تَحْقِرُونَ مِنْ اَعْمالِکُمْ فَاحْذَرُوهُ عَلی دیِنِکُمْ؛ ای مردم! شیطان از اینکه شما او را در این سرزمین پرستش کنید برای همیشه مأیوس گشته است، امّا اگر در امور دیگر پیروی شود به گناهان کوچک در اعمال شما راضی میشود. پس برای حفظ دینتان از وی بر حذر باشید.»
رسول گرامی اسلام در فرازهای آخر سخنان خود در اجتماع پرشور روز عرفه، تمام قوانین و رسومات ضدانسانی ایام جاهلیت را باطل اعلام نموده و فرمود: «اَلا کُلُّ شَیْءٍ مِنْ اَمْرِ الْجاهِلیَّةِ تَحْتَ قَدَمی مَوْضُوعٌ؛ [ای مردم! [بدانید، تمام اعتقادات و رسومات جاهلیت را زیر پای خود نهاده و باطل اعلام میکنم.»(2)
همگام با امام حسین علیه السلام
یکی از زیباترین نیایشهای روز عرفه، مناجات امام حسین علیهالسلام در این روز شریف و در صحرای عرفات میباشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز میکند و عالیترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش میگذارد و در فرازی از نیایش خود عرضه میدارد: «اِلهی تَرَدُّدی فی الاْآثارِ یُوجِبُ بُعْدَ الْمَزارِ فَاجْمَعْنی عَلَیْکَ بِخِدْمَةٍ تُوصِلُنی اِلَیْکَ. کَیْفَ یُسْتَدَلُّ عَلَیْکَ بِما هُوَ فی وُجودِهِ مُفْتَقِرٌ اِلَیْکَ؟ اَیَکُونُ لِغَیْرِکَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَیْسَ لَکَ حَتّی یَکُونَ هُوَ الْمُظْهِرُ لَکَ، مَتی غِبْتَ حَتّی
______________________________
1 ـ ابن ربیعه در دوران شیرخوارگی در قبیله بنی سعد بدست هذیل کشته شده بود.
2 ـ سیره ابن هشام، ج4، ص250؛ خصال صدوق، ص486؛ بحارالانوار، ج21، ص405؛ المغنی، ج3، ص419؛ فروغ ابدیت، ج2، ص462.
تَحْتاجَ اِلی دَلیلٍ یَدُلُّ عَلَیْکَ وَمَتی بَعُدْتَ حَتّی تَکُونَ الاْآثارُ هِیَ الَّتی تُوصِلُ اِلَیْکَ؟ عَمِیَتْ عَیْنٌ لا تَراکَ عَلَیْها رَقیبا وَخَسِرَتْ صَفْقَةُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصیبا؛ پروردگارا! تفکر من در آثار [تو [موجب دوری دیدار میگردد، پس مرا به خدمتی وادار که مرا به تو پیوند دهد. چگونه بر وجود تو استدلال شود به آنچه که در وجودش به تو نیازمند است؟ آیا برای غیر تو ظهوری است که برای تو نیست، تا آن تو را آشکار کند؟! [معبودا!] کی غائب بودهای که نیازمند دلیلی باشی تا بر تو دلالت کند و کی دور بودهای تا آثار، [ما را] به تو برساند؟ کور باد چشمی که تو را نبیند و زیانکار باد معامله بندهای که بهرهای از دوستیت را به او ندادهای.»
کی رفتهای ز دل که تمنا کنم تو را | کی گشتهای نهفته که پیدا کنم تو را |
با صد هزار جلوه برون آمدی که من | با صد هزار دیده تماشا کنم تو را |
آری با زمزمه چنین کلماتی میتوان تمام هستی را با دیده توحید نگریست و ظهور حق را در پهنه عالم احساس کرد و کام جان را شیرین نمود.
زمزمه مناجات حضرت سید الشهداء علیهالسلام در روز عرفه در صحرای عرفات طنین انداز بود و فضای عرفانی آن لحظات، هر شنوندهای را ناخواسته به سوی خود جذب میکرد و آن حضرت همچنان با صدای حزین و دلنشین خود دلهای تشنه را سیراب میکرد و از چشمان مبارکش همانند دو مشک، اشک جاری بود و با آهنگ ملکوتی خویش ندای توحید سر میداد: «اَنْتَ الَّذی اَزَلْتَ الاَْغْیارَ عَنْ قُلُوبِ اَحِبّائِکَ حَتّی لَمْ یُحِبُّوا سِواکَ وَلَمْ یَلْجَئُوا اِلی غَیْرِکَ. اَنْتَ الْمُونِسُ لَهُمْ حَیْثُ اَوْحَشَتْهُمُ الْعَوالِمُ وَاَنْتَ الَّذی هَدَیْتَهُمْ حَیْثُ اسْتَبانَتْ لَهُمُ الْمَعالِمُ. ماذا وَجَدَ مَنْ فَقَدَکَ وَمَا الَّذی فَقَدَ مَنْ وَجَدَکَ؟ لَقَدْ خابَ مَنْ رَضِیَ دُونَکَ بَدَلاً وَلَقَدْ خَسِرَ مَنْ بَغی عَنْکَ مُتَحَوِّلاً؛(1)] معبودا!] تو همان کسی هستی که دیگران را از دلهای دوستانت خارج ساختی تا غیر تو را دوست نداشته باشند و به غیر تو پناه نبرند. تو همدم و مونس آنانی هرگاه که جهانیان آنان را به
______________________________
1 ـ اقبال الاعمال، ج2، ص74؛ مستدرک الوسائل، ج10، ص23.
وحشت اندازند و تو هدایتگر آنان هستی هرجا که نشانههای توحید برایشان آشکار شد. چه یافت آنکه تو را گم کرد! و آنکه تو را یافت دیگر چه گمشدهای دارد؟ یقینا آن کسی که غیر تو را به جای تو برگزید زیانکار است و آنکه از تو روی گرداند در خسران [ابدی [خواهد بود.»
درسهایی از روز عرفه
1 ـ همه به سوی او
امام چهارم حضرت زین العابدین علیهالسلام در روز عرفه مردی تهیدست را مشاهده کرد که گدایی میکند و درخواست خود را با مردم در میان میگذارد. حضرت به او فرمود:
«وَیْحَکَ! اَغَیْرَ اللّهِ تَسأَلُ فی هذَا الْیَوْمِ؟ اِنَّهُ لَیُرْجی لِما فی بُطُونِ الْحُبالی فی هذَا الْیَوْمِ اَنْ یَکُونَ سَعیدا؛ وای بر تو! در چنین روزی از غیر خدا طلب حاجت میکنی؟ در چنین روزی این امید هست که انسانهایی که در دل مادرانند سعادتمند شوند.»(1)
2 ـ سیره حسنین علیهماالسلام
مسروق، یکی از یاران اهل بیت علیهماالسلام میگوید: در روز عرفه به حضور امام حسین علیهالسلام شرفیاب شدم در حالی که پیش روی آن حضرت و دوستانش کاسه آرد چیده شده و قرآنها بر دامنهایشان قرار داشت و آنان منتظر افطار بودند. از آن بزرگوار سؤال کردم و پاسخ خود را دریافت نموده و از حضورش بیرون آمدم. سپس به محضر امام حسن علیهالسلام رفتم و مشاهده کردم که مردم بر سفرههای آماده از طعام وارد میشدند و میخوردند و با خود میبردند. امام حسن علیهالسلام مرا آشفته حال دید و فرمود: ای مسروق! چرا غذا نمیخوری؟ عرضه داشتم: سرورم! من روزه دارم، امّا چیزی به ذهنم رسید. امام حسن علیهالسلام فرمود: هر چه میخواهی سؤال کن! گفتم: به خدا پناه میبرم که رفتار شما خاندان نبوت با همدیگر تفاوت داشته باشد. بر امام حسین علیهالسلام وارد شدم و او را دیدم که به انتظار افطار نشسته است و بر شما وارد شدم و میبینم که روزه نیستید. امام مجتبی علیهالسلام مرا به سینهاش چسبانیده و با مهربانی فرمود: ای
______________________________
1 ـ من لا یحضره الفقیه، ج2، ص211.
فرزند اشرس! آیا نمیدانی که خدای متعال ما اهل بیت پیامبر را برای تدبیر امور امت فراخوانده است؟ اگر همه ما بر چیزی اتفاق کنیم دیگر غیر آن بر شما روا نخواهد بود. من در این روز روزه نگرفتهام به جهت روزهخواران شما و برادرم حسین علیهالسلام روزه گرفته است جهت روزهداران شما.(1)
3 ـ خیرخواهی برای اهل ایمان
یونس بن عبدالرحمن میگوید: عبد اللّه بن جندبرا در روز عرفه در موقف عرفات در یکی از بهترین حالات دیدم. او پیوسته دستها را به سوی آسمان بلند کرده و اشک چشمانش از گونههایش بر سنگریزههای سرزمین عرفات جاری بود و همچنان در خوشترین حالات عرفانی با خداوند راز و نیاز میکرد. در مراجعت به او گفتم: ای ابا محمد! عجب حال خوشی داشتی و چه زیبا دعا میکردی، من چنین حالی تا به حال ندیده بودم. عبداللّه پاسخ داد: به خدا قسم یک کلمه برای خودم دعا نکردم و در همه این مدت برای برادران دینیام دعا میکردم، زیرا از مولایم حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام شنیدم که فرمود: «مَنْ دَعا لاَِخیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ: ها! وَلَکَ مِأَةُ اَلْفِ ضِعْفٍ مِثْلُهُ؛ هر کس برادر مؤمن خود را در غیاب او دعا کند، از عرش الهی به او ندا میرسد: هان! [ای بنده من!] برای تو صدهزار برابر باد.» بدین جهت راضی نشدم از صدهزار دعای تضمین شده و مورد قبول در برابر یک دعا که معلوم نیست مستجاب گردد صرف نظر کنم.(2)
4 ـ در عرفات یا کربلا؟!
بشیر دهّان (روغن فروش) روزی به حضور حضرت صادق علیهالسلام شرفیاب شده و به آن جناب عرضه داشت: مولای من! گاهی اتفاق میافتد که من در روز عرفه نمیتوانم در صحرای عرفات حضور یافته و به عبادت و راز و نیاز بپردازم، در آن هنگام من مراسم عرفه را در کنار قبر حضرت سید الشهداء علیهالسلام برگزار میکنم، به نظر شما چطور است؟!
______________________________
1 ـ کلمات الامام الحسین علیهالسلام ، ص694؛ مستدرک الوسائل، ج16، ص338.
2 ـ اختیار معرفة الرجال، ج2، ص852 و بحارالانوار، ج48، ص172.
پیشوای ششم فرمود: «چه کار نیکویی انجام میدهی. هرگاه یکی از شیعیان مادر غیر ایام عید به زیارت قبر حضرت حسین علیهالسلام برود ـ در حالی که معرفت کامل به حق آن حضرت دارد ـ برای او ثواب بیست حج و بیست عمره و بیست جهاد قبول شده نوشته میشود و هرگاه مؤمنی در روز عید برای زیارت حضرت سید الشهداء علیهالسلام حاضر شود، ثواب صد حج و عمره و جهاد خواهد داشت. و امّا اگر شخصی در روز عرفه و با شناخت و معرفت کامل به مقام آن حضرت به زیارت کربلا برود، ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار غزوه خواهد داشت.»
در این هنگام بشیر با لحنی تعجبآمیز گفت: زیارت کربلا چگونه میتواند جایگزین مراسم عرفات در روز عرفه باشد؟!
بعد از ادای این جمله، امام صادق علیهالسلام در حالی که نگاه تند خود را به سوی بشیر دوخته بود فرمود: «ای بشیر! مطمئن باش هر گاه یکی از اهل ایمان در روز عرفه به کربلا بیاید و با آب فرات غسل کند و سپس به زیارت حضرت سید الشهدا علیهالسلام مشرف شود، خداوند متعال به تعداد هر قدمی که وی به سوی حرم امام حسین علیهالسلام برمیدارد، برایش ثواب یک حج کامل منظور خواهد کرد.»(1)
عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در این مورد میفرماید: «در اخبار بسیار وارد شده است که برای زیارت آن حضرت در روز عرفه ثواب بیشمار است. از جمله در روایت صدوق از حضرت ابی عبداللّه علیهالسلام (امام صادق علیهالسلام ) آن است که خداوند تبارک و تعالی برای زیارت کنندگان قبر امام حسین علیهالسلام قبل از اهل عرفات تجلی میفرماید و حوائج آنها را برمیآورد و گناهان آنان را میآمرزد و در مسئلتهای آنان شفاعت امام حسین علیهالسلام را میپذیرد، سپس اهل عرفات میآیند و همین رفتار با آنها میشود و باز از حضرت (امام صادق علیهالسلام ) روایت شده که:
«هر کس روز عرفه، حسین بن علی علیهالسلام را زیارت کند، خداوند
______________________________
1 ـ کامل الزیارات، باب 70، ص316.
عزّوجلّ هزار هزار حج به همراه قائم علیهالسلام و هزار هزار عمره با رسول خدا صلیاللهعلیهوآله و آزاد کردن هزار هزار بنده در راه خدا برای او مینویسد و خدا او را به نام «بنده صدّیق که ایمان به وعده خدا دارد»، لقب میدهد.»(1)
5 ـ در مکتب سید الساجدین علیه السلام
امام سجاد علیهالسلام در چهل و هفتمین دعای صحیفه سجادیه بعد از شکر و سپاس و ثنا به پیشگاه حضرت باری تعالی و بعد از تنزیه و تقدیس خداوند متعال، بر پیامبر و آل آن حضرت درود فرستاده و بر ضرورت وجود نبی و امام برای هدایت افراد بشر و اجرای قوانین الهی تاکید میکند. آنگاه در مورد عظمت روز مقدس عرفه میفرماید: «اَللّهُمَّ هذا یَوْمُ عَرَفَةَ یَوْمٌ شَرَّفْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ وَعَظَّمْتَهُ، نَشَرْتَ فیهِ رَحْمَتَکَ، وَمَنَنْتَ فیهِ بِعَفْوِکَ، وَاَجْزَلْتَ فیهِ عَطِیَّتَکَ وَتَفَضَّلْتَ بِهِ عَلی عِبادِکَ؟ پروردگارا! امروز، روز عرفه است؛ روزی که به آن شرافت، کرامت و عظمت بخشیدهای، و در آن رحمت خودت را [بر اهل عالم [منتشر ساختهای و با عفو و گذشت خود در این روز [بر بندگان] منت نهادی و عطیه و بخشش خود را در این روز نیکو گردانیدی و به واسطه این روز بر بندگانت تفضل فرمودی.»
دستآوردهای عرفه
مراسم معنوی و عرفانی روز عرفه در نهم ذی الحجه در وادی عرفات از جمله کانونهای حیاتبخش دنیای اسلام است. در این مراسم، دلدادگان وادی عشق برای انجام فرمان حضرت حق از اول ظهر روز عرفه تا غروب شرعی در آن صحرای پر رمز و راز توقف نموده و با شناخت زوایایی از عظمت حق، از عشق حضور در محضر یار سرمست میشوند و قدرت لازم را برای ادامه راه انبیاء و اولیاء الهی به دست میآورند. دعاها و اعمال بیداردلان خداجوی در وادی عشق و عرفان، منبع توانایی و قدرت است که نیروی فوق العادهای برای مسلمانان اعطا میکند تا در اجرای حاکمیت اللّه در تمامی صحنههای زندگی تلاش نمایند.
آری وقوف در عرفات و اعمال
______________________________
1 ـ المراقبات، ترجمه علیرضا خسروی، ص434.
آن اگر به درستی و با توجه به حقیقت آن انجام شود، سه شناخت حیاتی را همزمان بدست میدهد:
1 ـ شناخت خود؛ 2 ـ شناخت خداوند؛ 3 ـ شناخت همدیگر.
عرفات پایگاه اندیشه و تفکر است و توقف در این مکان و در نیمروز عرفه تا شامگاه، مهمترین ارمغان را برای آدمی به همراه دارد و آن نگرشی تفکرآمیز به افق گذشته زندگی میباشد. اجتماع روز عرفه در عرفات گویاترین جلوه مبارزه با شیطان و نمایش عشق و حُبّ و اخلاص و بندگی است. به همین جهت برای رسیدن به اهداف عالی مراسم عرفه باید انسان خود را برای خدای خویش خالص گرداند و از تنگنای عالم مادّی بیرون آمده و با سالکان حقیقت طلب سنخیت پیدا کند. همانگونه که امام صادق علیهالسلام به حاجی عازم کعبه سفارش میکند که: «اِذ اَرَدْتَ الْحَجَّ فَجَرِّدْ قَلْبَکَ للّهِِ تَعالی مِنْ کُلِّ شاغِلٍ وَحِجابِ کُلِّ حاجِبٍ وَفَوِّضْ اُمُورَکَ کُلَّها اِلی خالِقِکَ وَدَعِ الدُّنْیا وَالرّاحَةَ وَالْخَلْقَ؛(1) هنگامی که قصد میکنی اعمال حج بجایآوری، قلب خود را به خاطر خداوند تعالی از هر مشغول کنندهای خالی گردان و دل خود را از هر مانع و حجابی آزاد نموده و تمام کارهایت را به آفریدگارت سپرده و دنیا و آسایشطلبی و مردم را رها کن.»
در اینجا برخی از دستآوردها و نتایج اجتماعی، عرفانی و معنوی وقوف در بیابان عرفات در روز عرفه را یادآور میشویم:
1 ـ حضور در عرفات انسان را به یاد رستاخیز و حضور در پیشگاه پروردگار میاندازد.
2 ـ وقوف در بیابان عرفات نمایشی راستین از کنگره مذهبی، نژادها، ملتها و طوائف مختلف مسلمانان میباشد.
3 ـ اعمال روز عرفه در صحرای عرفات، جلوهای از مساوات و برادری اسلامی در جهت رسیدن به یک هدف مشترک انسانی و معنوی است.
4 ـ آرامش روح و روان، تقویت روح امید به زندگی و تلاش بیشتر
______________________________
1 ـ مصباح الشریعه، ص47؛ بحارالانوار، ج96، ص124.
برای رسیدن به سعادت حقیقی از دیگر نتایج این حرکت میباشد.
5 ـ پرورش حس قانونمندی و احترام به قوانین متعالی اسلام.
6 ـ نمایش رزمی و آمادگی لازم برای مقابله با دشمنان اسلام.
7 ـ فراهم آمدن زمینهای مناسب برای تبلیغ دین و ترویج معارف و ارزشهای اسلامی.
8 ـ تحقیر شیطان و دشمنان و مخالفین اسلام و ارزشهای الهی.
امّا با این حال نمیتوان ارتباط حقیقی با حضرت پروردگار را در یک بیابان با فضیلت محصور کرد؛ چرا که حرم الهی منحصر در سرزمین مکه و خانه کعبه نیست، بلکه قلب آدمی حرم خداست، همچنانکه امام صادق علیهالسلام فرمود: «اَلْقَلْبُ حَرَمُ اللّهِ فَلا تُسْکِنْ حَرَمَ اللّهِ غَیْرَ اللّهِ؛(1) قلب حرم الهی است، پس در حرم خداوند غیر او را جای نده».
دل سرای توست پاکش دارم از آلودگی | کاندرین ویرانه مهمانی، ندانم کیستی |
هر دل سوزان هزاران راه دارد سوی تو | این همه ره را تو پایانی، ندانم کیستی |
همچنین در روایت آمده است: «قَلْبُ الْمُؤْمِنْ عَرْشُ الرَّحْمنِ؛(2) قلب مؤمن عرش خداست.» بنابراین در روز عرفه
______________________________
1 ـ بحارالانوار، ج67، ص25.
2 ـ شرح اسماء الحسنی، ج1، ص34.
برای انسانهای بیدار دل اگر ممکن نیست تا برای فیض حضور در بارگاه قدس الهی به بیابان عرفات بشتابند، چه بسا آنان در خلوتگه اُنس با پروردگار، در جاهای دیگر، حلاوت مناجات را بیشتر احساس کنند و خود را به بارگاه ربوبی نزدیکتر ببینند تا آنکه بدون زمینه سازی معنوی به خانه خدا رفته باشد. گرچه لذت انس در عرفات به مراتب برای اهلش مضاعف خواهد بود، امّا حضور قلب در عالم عرفان حقیقی برای خدا باوران سالک عالمی دیگر دارد و آنان عظمت حق را در قلب خود بالعیان حس میکنند، چنانکه خداوند متعال در حدیث قدسی فرمود: «لا یَسَعُنی اَرْضی وَلا سَمائی وَلکِنْ یَسَعُنی قَلْبُ عَبْدِیَ الْمُؤْمِنِ؛(1) زمین و آسمانم گنجایش مرا ندارد، امّا قلب بنده مؤمن من چنین شایستگی را دارد.» آری اگر با چشم بصیرت بنگریم، خانه حقیقی خدا دل مؤمن است و وادی حقیقی عشقِ الهی در روز عرفه همین جاست و در این روز باید در آبادی و پاکیزگی این منزل الهی تلاش کرد و فهم عظمت خانه کعبه و سرزمین عرفات، در شناخت منزلت این خانه است. برای همین است که حاجیان دل باخته حق قبل از تشرف به عرفات، قلبهای خود را از تمام آلودگیها پاک نموده و زنگار گناه را از این آیینه حق نما میزدایند.
شهید روز عرفه
یکی از مناسبتهای مهم روز عرفه، شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیهالسلام در این روز با فضیلت میباشد. جناب مسلم بن عقیل از سوی حضرت سید الشهداء علیهالسلام برای بررسی اوضاع کوفه و بیعت گرفتن از مردم به همراه نامهای و در روز نیمه شعبان از مکه به سوی کوفه اعزام گردید.
آن جناب ـ که در پاسخ دعوتنامههای مکرر شیعیان و بزرگان کوفه به آن شهر آمده بود ـ با تلاش وسیع خود مردم را به بیعت با حضرت امام حسین علیهالسلام دعوت کرد و در نتیجه حدود 18 هزار نفر به نفع امام حسین علیهالسلام با مسلم علیهالسلام بیعت کردند. در
______________________________
1 ـ عوالی اللئالی، ج4، ص7.
ایّام فعالیت حضرت مسلم علیهالسلام در کوفه، عبید اللّه بن زیاد بر آنجا مسلط شد و با کمک جاسوسان خود، محل اختفای حضرت مسلم علیهالسلام را پیدا کرد. ابن زیاد با تهدید و تطمیع، سران شهر را با خود همراه نمود و با ایجاد فضایی آکنده از رعب و وحشت، بیم و هراس را بر دلهای مردم مستولی گردانید و بدینوسیله اهل کوفه از اطراف جناب مسلم پراکنده شدندو مسلم بن عقیل در کوفه، تنها و غریب و بیپناه ماند.(1) او بعد از مقاومت سرسختانه و رشادتهای بینظیری که از خود نشان داد و در مقابل نیروهای ستمگرِ ابن زیاد پایداری نمود، بالاخره در روز چهارشنبه، نهم ذی الحجه سال 60 ه .ق، در روز عرفه به شهادت رسید.(2)
پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله سالها قبل از شهادت جناب مسلم بن عقیل، از شهادت وی خبر داده و بر مظلومیت این سفیر رشید و جوانمردِ حضرت حسین علیهالسلام گریسته بود. ابن عباس میگوید:
روزی علی علیهالسلام از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله پرسید: یا رسولاللّه! آیا عقیل را دوست میداری؟! پیامبر فرمود: «ای وَاللّهِ اِنّی لاَُحِبُّهُ حُبَّیْنِ، حُبّا لَهُ وَحُبّا لِحُبِّ اَبی طالِبٍ لَهُ، وَاِنَّ وَلَدَهُ مَقْتُولٌ فی مَحَبَّةِ وَلَدِکَ فَتَدْمَعُ عَلَیْهِ عُیُونُ الْمُؤْمِنینَ وَتُصَلّی عَلَیْهِ الْمَلائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ؛ بلی، به خدا قسم او را از دو جهت دوست دارم: اول به جهت خودش و دوم به خاطر اینکه عمویم ابوطالب او را دوست داشت. و همانا فرزند او (مسلم بن عقیل) در راه محبت پسرت [جانبازی کرده و] کشته میشود و چشمهای اهل ایمان در ماتم وی گریان [و اشک ریزان] خواهد شد و ملائکه مقرب پروردگار بر او درود و سلام میفرستند.»
آنگاه رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله به شدت گریه کرد و قطرات اشک آن حضرت بر سینه مبارکش جاری شد، سپس فرمود: به خداوند شکوه میکنم از غمها و مصیبتهایی که بعد از من بر عترتم خواهد رسید.(3)
______________________________
1 ـ فرهنگ عاشورا، ص452.
2 ـ ارشاد مفید، ج2، ص66.
3 ـ معجم رجال الحدیث، ج19، ص166.
http://www.noormags.com/view/Magazine/ViewPages.aspx?ArticleId=172413